Moni kyselee minulta usein paljonko oikein treenaan viikossa. Itse en koe treenaavani. Liikunta on pikemminkin elämäntapa ja heilumiseni tavoitteena on hyvä olo. Mutta mistä hyvä olo koostuu? Työpaikallamme alkoi keväällä HeiaHeian ja Hintsa Performancen hyvinvointiohjelma, jossa erinomaisella tavalla käsitellään hyvinvoinnin keskeisiä osa-alueita. Olen viime vuosina miettinyt näitä asiota paljon – mikälie keski-iän kriisi? – ja Hintsan filosofia auttoi jäsentelemään monet palaset paikoilleen. 

Hintsa esittelee filosofiansa ja hyvinvointimallinsa perusteellisesti Voittamisen anatomia -kirjassaan. Sen viimeisellä sivulla hän toteaa, että ”Hyvinvointimalli piti saada mahdollisimman monen ulottuville.” Sen hän on totisesti tehnyt ryhtymällä yhteistyöhön HeiaHeian kanssa ja jakamalla mallia vapaasti mobiilisovelluksena sekä alla olevien videoiden tapaan. Käyn kunkin osa-alueen läpi lyhyesti omiin kokemuksiin nojaten omassa järjestyksessäni.

Peruskestävyys ja arkiliikunta

Minulle ei jäänyt traumoja yläasteen Cooperin testistä. Päinvastoin. Silloin tajusin, että kestävyyslajit sopivat minulle, kun lähes kaikki nopeus- ja joukkuelajeja vuosikaudet dominoineet urheilijat jäivät kauas taakse. Varsinkin pyöräilyä olen harrastunut vuosikymmenet. Viime vuosina rinnalle on tullut juoksu ja polkujuoksu.

Hintsa ja HeiaHeia korostavat arkiliikunnan merkitystä. Itselleni varsinkin työmatkapyöräily on edustanut tätä, mutta huomaan nykyään aiempaa useammin parkkeeraavani auton vähän kauemmaksi tai valitsevani portaat hissin sijaan.

Lepo ja palautuminen

Tässä iässä, näissä töissä ja tällä heilumisen määrällä levon ja palautumisen merkitys korostuu. Palautuminen ei ole enää yhtä tehokasta kuin nuorempana ja ilman säännöllisiä kunnon yöunia en ole virkeä enkä pysty antamaan parastani kotona, töissä tai lenkkipolulla.

Ravinto

Aimmin olin sitä mieltä, että voin syödä mitä vain kuinka paljon vain, koska liikun niin paljon. Olin väärässä. Yht’äkkiä huomasin, että vyötärölle oli kertynyt kilo per vuosi ja se alkoi vaikuttaa moniin muihin Hintsan mallin osa-alueisiin: en jaksanut liikkua, keski-ikäisen miehen kansantaudit alkoivat vaivata, selkä oireili jne. Se tuttu tarina.

Kirja Eat, Move, Sleep – How Small Choices Lead to Big Changes avasi silmäni. Sain siitä monta pientä ajatusta, joista tärkein tällä osa-alueella oli ” Syö (ja juo) enemmän ruokia, joilla on positiivinen vaikutus hyvinvointiisi, ja vähemmän niitä, joilla on negatiivinen vaikutus.” Pieniä valintoja. Myöhemmin huomasin, että gluteeni ei minun sovi elimistölleni  ja sen vältteliminen on parantanut hyvinvointiani dramaattisesti.

Liikkuvuus ja lihaskunto

Näiden tärkeyteen havahduin varsin myöhään. Minulla on aina ollut kestävyysurheilijan pitkät ja solakat lihakset, ja olen aina ollut notkea kuin rautakanki. Ja hyväksynyt sen. Kun selkävaivat alkoivat hankaloittaa elämää, löysin ensin pilateksen, sen jälkeen muutaman muun kokeilun kautta joogan. Ja kahvakuulan. Muotilajitko? Vai vuosikymmenien tai vuosisatojen aikana tehokkaiksi havaitut yksinkertaiset lajit?

Sekä joogan, että kahvakuulan monipuoliset, tehokkaat ja yksinkertaiset liikkeet ovat itselleni sopivimmat harjoittelumuodot. Niistä on hyötyä ennaltaehkäisemään erilaisia vaivoja, joita toimistotyöläiselle, juoksijalle tai pyöräilijälle muuten koituisi varsinkin lantion, selän, niskan ja hartioiden alueelle. HeiaHeian sovelluksessa on tarjolla monia yksinkertaisia harjoitusohjelmia molemmista lajeista. Ainakin yrityksen hyvinvointiohjelman kautta, en ole aivan varma ovatko tajolla kaikille käyttäjille.

Terveys

Kuulun moneen keski-ikäisen suomalaisen miehen kansantautien riskiryhmään. Omilla pienillä valinnoillani olen pystynyt vaikuttamaan siihen, että esimerkiksi verenpaine on merkittävästi paremmin hallinnassa kuin aiemmin. Jos näillä valinnoillani pystyn vaikuttamaan jäljellä olevien elinvuosieni määrään ja elämänlaatuun, olen onnistunut saavuttamaan jotain korvaamattoman arvokasta.

Henkinen energia ja mieli

Kuka olet, mitä haluat, mistä saat energiaa ja mikä kuluttaa energiaasi? Näitä kysymyksiä en itse lähde sen enempää tässä avaamaan, mutta suosittelen katsomaan yllä olevat videot ajatuksella.

Kutakin näistä hyvinvoinnin osa-alueista tulen varmasti jatkossa käsittelemään blogissa. Jos kiinnostuit niistä itsekin, suosittelen Hintsan mobiilisovellusta ja HeiaHeian hyödyntämistä.


Heiluva Setä -blogi on sitoutunut noudattamaan PING Ethics -koodistoa. Tästä enemmän blogin Tietoja sivulla. Olen HeaiHeian ja Hintsa Performancen tyytyväinen asiakas. Selvyyden vuoksi haluan mainita ettei minulla ole heihin mitään muita kytköksiä.

Advertisements

One thought on “Tavoitteena hyvä olo

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s