Taas on olo rento eilisen hot joogan jäljiltä! Pää kääntyy joka suuntaan vaivattomasti, hartioista ei kuulu rutinaa, hengitys soljuu itsekseen, kyljistä ja keskivartalosta on löytynyt uusia pieniä lihaksia, reidet ja lonkat saivat tehokkaita venytyksiä ja nilkat joutuivat tosissaan töihin yhden jalan tasapainoasanoissa. Keho ja mieli kiittävät. Namaste.

Suosittelen joogaa kaikille toimistotyöntekijöille ja liikuntaa harrastaville, varsinkin meille kankeille äijille. Itse löysin joogan viimeisen parin vuoden aikana erilaisten kokeilujen kautta. Kärsittyäni eriasteisista selkäkivuista viitisentoista vuotta, kokeilin noin 10 vuotta sitten pilatesta, joka auttoi pitämään vaivat kurissa. Uskaltauduin Bodybalance tunnille, jossa ensimmäisillä käynneilläni liikkeinä oli paljon puhtaita joogan aurinkotervehdyksiä ja soturisarjoja. Nämä tehokkaat ja yksinkertaiset liikkeet tuntuivat vaikeilta, mutta muutaman kokeilun jälkeen huomasin että rintakehä ja lantio olivat auenneet, ja tunsin liikkeiden tehon jokaisella askeleella ja jokaisella hengityksellä niiden vaivattomuutena.

DCIM100GOPROG0288759.

Alaspäin katsova koira aurinkotervehdys-sarjasta. Pitkospuujoogaa paljasjalkatossuilla.

Olin siis vakuuttunut joogan tehosta, tuhansia kertoja päivässä – joka askeleella, joka hengityksellä. Latasin puhelimeeni jooga äpsin, johon loin 20 minuutin joogasarjan suoritettavaksi kotona. Pian tajusin, että voin tehdä saman sarjan missä vain, varsinkin paljasjalkatoissuilla juostujen polkulenkkien lomassa kuten kuvista näkyy.

Kuten monet muutkin lapsiaan harrastuksiin kuskaavat vanhemmat, otan aikaa omalla harrastukselleni tytön ollessa omalla ratsastustunnillaan. Käyn polkujuoksemassa ja joogaamassa lähimetsissä (koska näköetäisyydellä tallista joogaamiseni on kielletty).

DCIM101GOPROG0460092.

Soturi II hakkuuaukealla (koska niillä pitkospuilla oli liikaa hyttysiä).

Jossain vaiheessa menin solmuun Bodybalancen turhan nopeissa liikkeissä ja variaatioissa. Kaipasin puhtaiden joogaliikkeiden pariin ja rohkaistuin kokeilemaan ohjattua hot jooga tuntia. Eikä paluuta ollut.

Minulle sopii parhaiten Urheiluhallien monipuolinen ja joustava tarjonta. Käyn kohtuuhintaisilla tunneilla silloin kuin se omaan kalenteriini sopii ilman kuukausimaksua, jäsenmaksua tai sitoutumisaikaa. Yleensä 2-3 kertaa kuukaudessa näin syksyllä, talvella ja keväällä. Jossain vaiheessa ne selkävaivatkin ovat kadonneet.

img_3903

Hot joogaa kotipihalla: variaatio sivukulmasta.

Heiluvan Sedän joogasarja:

  • Aurinkotervehdys, 2 sarjaa (kuva)
  • Soturi II (kuva)
  • Kolmio (artikkelin pääkuva)
  • Sivukulma (kuva)
  • Soturi I + III flow (kuva)
  • Puu
  • Kotka
  • Aurinkotervehdys, 2 sarjaa (HeiaHeia! ohjevideo alla)

Itselleni jooga on myös paras viimeinen voitelu ennen kisoja tai muuten rankkoja juoksuja. Se lämmittää ja venyttää lihakset sopivasti ja auttaa rentoutumaan. Launtaina vuorossa on Helsinki City Trail 21 km polkujuoksu Keskuspuistossa. Sitä ennen teen joogasarjani joko kotona tai lähtöalueella. Osin heiluen ja huojuen, oman kroppani ehdoilla.

fullsizerender

Soturi I ennen Helsinki Trail Run 21 km lähtöä.

Mainokset

3 kommenttia artikkeliin ”Vastapainoa joogasta

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s