Vähän hirvittää. Toisaalta mieli on luottavainen. Kilometrejä on liian vähän alla, mutta juoksu rullaa mukavasti kun vauhti on maltillinen ja fillarilla ajetut pitkikset kertovat kropan kyllä kestävän tuntikausien rasituksen kuten ennenkin. Täytyy vain muistaa, ettei matka tapa vaan vauhti.

Tässä vaiheessa huomasin HHM:llä että vauhti tappaa.

Edellisestä blogipostauksesta on kulunut jo puolisen vuotta, koska maailma pyöri ympärillä varsin vauhdikkaasti. Silloin lepo oli tärkeämpää kuin treenaaminen. Viikottaisesta joogasta pidin kuitenkin kiinni ja se antoikin hyvää vastapainoa hektisyydelle. Samalla onnistuin ylläpitämään viime vuosina parantuneen liikkuvuuteni.

HHM jälkeisen aamun venyttelyt joogaten.

Näillä eväillä lähdin kuukausi sitten Helsinki Half Maratonille. Ajatukseni oli lähteä 2 h 15 min jäniksen matkaan ja katsoa lopussa riittävätkö paukut hieman kiristää. Tällaista jänistä ei kisassa ollutkaan joten ryhmityin 2 h 10 min jäniksen perään, mutta viime hetkellä päätin lyöttäytyä tuttuun porukkaan tutun 2 h 5 min jäniksen matkaan.

Kaivarissa 4 km kohdalla vielä hymyilytti, kun tutussa porukassa juttuakin riitti. Kauppatorin jälkeen 8 km jälkeen kova alkuvauhti ja kuuma keli olivat verottaneet voimia sen verran että hidastin vauhtia. Olisihan se pitänyt tajuta, ettei vauhti parane 30 sek/km lähtökarsinassa.

Armotonta sometusta vikalla kilometrillä.

Lopun matkaa juoksinkin kroppa ja sykkeitä kuunnellen. Pahimmat ylämäet päädyin kävelemään ja säästelin voimia loppukiriin. Töölönlahdellakin oli aikaa somettaa ja loppuaika 2 h 11 min 30 sek alitti alkuperäisen tavoitteeni 2 h 15 min ja on odotusten mukainen tällä treenillä ja tällä massalla.

Loppusuoran lennokas askel. Photo: Jussi Eskola

Kesällä olen taas päässyt juoksun makuun, vaikka viikkokilometrit eivät päätä huimaa. Onneksi päätin jo syyskuussa, että en aio noudattaa mitään treeniohjelmaa vaan menen fiiliksen mukaan. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että sopivin matkavauhti on 5 h jäniksen ryhmässä, koska sitä vauhtia pystyn pitämään yllä maltillisilla sykkeillä.

Fillarointi on mun juttu ja 5 h lenkki sujuu ongelmitta.

Pohjimmiltani taidan kuitenkin olla pyöräilijä, ja kai fillarilenkitkin ovat hyvää treeniä maratonille. Ensi viikolla poljen Saariston rengastien ympäri, enkä taida montaa juoksulenkkiä ehtiä heittää.

Näillä mennään, saas nähdä kuinka äijän käy!

Advertisements

2 thoughts on “Kuukausi aikaa ekalle maratonilleni

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s